בשנים האחרונות אנו רואים דגש הולך ומתעצם על מעורבות בינלאומית במסגרת מוסדות אקדמיים ברחבי העולם. אוניברסיטאות ומכללות משתפים פעולה יותר ויותר במסגרת מחקרים רב לאומיים, פיתוח תכניות לימודים משולבות ויישום תכניות חילופין נרחבות המגבירות את תביעתם הבינלאומית.
הקמת וועדה לנושאי בינלאומיות, בשנת 2018, בעזריאלי, מכללה אקדמית להנדסה ירושלים, היוותה צעד משמעותי לכיוון ארגון ומיסוד הפעילות הבינלאומית של המכללה. בעקבות אישור הצעת המכללה לפעילת בינלאומית, על ידי המועצה לחינוך גבוה (המל"ג) בינואר 2019, החלה בנייה של משרד פעילות בינלאומית. משרד זה נועד במטרה לרכז את הפעילויות הבינלאומיות הקיימות של המכללה, ולטפח שיתופי פעולה ושותפויות חדשים עם מוסדות ברחבי העולם.
מטרתו העיקרית של המשרד לפעילות בינלאומית במכללה הינה למנף את הפעילות הבינלאומית לטובת קידום החזון של עזריאלי: לשמש מוסד אקדמי מוביל בתחום ההנדסה, הנאמן לפיתוח החברה והתעשייה בעיר ירושלים ובישראל כולה. אנו מאמינים כי הטמעת פעילות בינלאומית לתוך תכניות הלימוד האקדמיות מציעה מספר רב של יתרונות הן לסטודנטים והן לחברי הסגל שלנו. בין יתרונות אלו:
- הכנה מתקדמת לתעשייה בינלאומית: התכניות הבינלאומיות שלנו מאפשרות לסטודנטים לתרגל אנגלית בינלאומית, להתרגל למבטאים שונים באנגלית, ולהיחשף לתקנות ומינוח טכני בינלאומיים, במסגרת שאינה האקדמיה הקלאסית. לא רק שחשיפה זו מפתחת את היכולות השפתיות של הסטודנטים, אלא גם מפתחת את המודעות הבין-תרבותית שלהם ומסייעת להם לפתח זווית ראיה בינלאומית.
- פיתוח מיומנויות קריטיות: במסגרת השתתפותם ביוזמות בינלאומיות, סטודנטים רוכשם ניסיון רב ערך בעבודה עם שותפים מרחבי העולם. תקשורת זו מקנה להם מיומנויות החיוניות להצלחה בעולם הגלובאלי, מרחיבה את האופקים שלהם ומעצימה את החשיבה הביקורתית שלהם.
- הזדמנויות לשיתופי פעולה מחקריים: בניית קשרים אקדמיים בינלאומיים עם מוסדות בחו"ל, מאפשרת פיתוח של שותפויות מחקריות לחברי הסגל האקדמי שלנו. שיתופי פעולה אלו יכולים להוביל לפרויקטים יזמיים וקידמה מדעית המביאה תועלת את הקהילה החינוכית ואת תחום ההנדסה הרחב.
- הרחבת הזדמנויות תעסוקתיות: חשיפה וניסיון בינלאומיים מרחיבים באופן ניכר את ההזדמנויות המקצועיות של הסטודנטים שלנו. לסטודנטים להנדסה בפרט, יהיה קל יותר להשתלב בספרות האקדמיות והתעשייתיות, במידה ונחשפו בעבר לתכנים בינלאומיים והשתתפו בפעילויות בין-תרבותיות.
החזון שלנו הוא להרחיב את המעורבות הבינלאומית של עזריאלי, תוך כדי חיזוק השותפויות הקיימות, וחיפוש אחר שיתופי פעולה חדשים. אנו שואפים למשוך סטודנטים בינלאומיים ללמוד במכללה, במסגרת תכניות לימודים יעודיות קצרות טווח, ולפתח בעתיד תארים מלאים (B.As ו-M.A.) המועברים בשפה האנגלית. גישה אסטרטגית זו נועדה להעשיר את הסביבה האקדמית שלנו ולבנות קהילה תוססת בעלת אוריינטציה גלובאלית.
בתחילתה של כל שנה אקדמית, המכללה מוציאה קול קורא לפעילות בינלאומית, במסגרתו ניתן להציע לבחינה פרויקטים בשיתוף פעולה עם מוסדות מחו"ל או פרויקטים המקדמים בינלאומיות ולימוד אנגלית מבית. כחלק מן התוכניות הניתנות למימון במסגרת הקול הקורא לפעילות בינלאומית, הסגל האקדמי יכול:
- להמיר קורס תוכן לשפה האנגלית באופן מלא (כולל הרצאות, מצגות, מטלות ומטלה מסכמת)
- להפגיש בין סטודנטים שלנו לסטודנטים בחו"ל, בין אם ישירות, דרך אירוח סטודנטים מחו"ל במכללה, או בצורה מקוונת בעבודות משותפות, הרצאות משותפות, סמינרים משותפים וכדומה.
- לשלוח סטודנטים של המכללה לקורסים/התמחויות בחו"ל אשר יעברו בשפה האנגלית.
- לארח מרצה מחו"ל לטובת סדנה/הרצאות אורח וכדומה, לסטודנטים של המכללה, שיועברו בשפה האנגלית, בין אם באופן פרונטאלי או במקוון.
- לבנות תכנית חדשה או להוסיף לתכנית קיימת פן בינלאומי.
חבר סגל אקדמי, המעוניין להציע לבחינה פעילות בינלאומית, ימלא את התוכנית שלו ב "טופס בקשת מימון לפעילות בינלאומית", יאשר אותה מול ראש המחלקה שלו, ויגיש אותה לדיקאן בית הספר שלו. על התוכנית לכלול:
- פרוט מטרת שיתוף הפעולה
- פרוט השותפים והשיוך המוסדי שלהם
- תכנית עבודה מפורטת (סילבוס, מספר מפגשים, הגדרת תכנים של כל מפגש, אופי שיתוף הפעולה, פירוט לגבי איך התוכנית תיושם בתכנית הלימודים של המחלקה)
- הערכת תקציב מבוקש כולל הסבר וצידוק
התכנית תיבחן על ידי דיקאן בית הספר הרלוונטי, בהתאם לתקציב פעילות בינלאומית, העומד לרשות בית הספר. במידה והתכנית תאושר, יוכל חבר הסגל האקדמי להיעזר במוביל תחום בינלאומיות של בית הספר שלו, ורכזת תחום בינלאומיות של המכללה, לטובת סיוע מנהלי וניהול תקציבי.
ישנן מספר דרכי מימון לפעילות בינלאומית:
דרכי מימון
תקציב מימון פעילות בינלאומית של המל"ג/ות"ת
במסגרת "תכנית ות"ת לתגבור השימוש באנגלית ולבינאום החינוך/ההוראה במוסדות המתוקצבים (תשפ"ד-תשפ"ח(" זכתה המכללה בשנת תשפ"ד בתקציב מטעם הות"ת. תקציב זה מיועד למימון פעילות סטודנטיאלית המקדמת חיזוק לימודי האנגלית, באמצעות הגברת השימוש בשפה האנגלית בהוראה, הפיכת הקמפוס לבין-לאומי וחשיפת הסטודנטים לסגנונות הוראה ושיתופי פעולה בינלאומיים.
מדי שנה מופץ לחברי הסגל האקדמי קול קורא, המאפשר הגשה של תכניות אקדמיות החושפות סטודנטים לשיוף פעולה בינלאומי, במסגרת קורסים, סדנאות, כנסים, חילופי סטודנטים ועוד. תכניות אלו ייבחנו על ידי הדיקאנים, ובמידה וימצאו מתאימות לרוח תכנית הות"ת, ימומנו מתקציב הות"ת הייעודי.
הגשת התוכנית תתבצע באמצעות טופס "הצעה למימון פעילות בינלאומית".
תוכנית Erasmus + וקולות קוראים חיצוניים
עזריאלי שותפה מזה כ-7 שנים בתוכניות ארסמוס+ (הממומנת על ידי האיחוד האירופי) לניידות של סגל אקדמי ומינהלי. מטרת התכניות הינה קידום קשרים של מוסדות באירופה עם מוסדות מחוצה לה. התוכניות מאפשרות לחברי סגל אקדמי במכללה להזמין ולארח קולגות ומרצים אורחים, ממוסדות באירופה, איתם יש לה הסכם, במטרה לקדם שיתופי פעולה אקדמיים בין מוסדות, להעשיר את תכניות הלימודים, לשלב שיטות פדגוגיות חדשות ובכך גם לאפשר לכלל הסטודנטים המקומיים לחוות חוויה בינלאומית, באמצעות שילוב הרצאות חוקרים ומרצים בינלאומיים במהלך לימודי התואר.
בשלב זה במסגרת תכניות ארסמוס + קיימת האפשרות לניידות למטרות הכשרה לסגל אקדמי ומנהלי – מדובר בביקורים קצרי מועד (כחמישה ימים), כאשר האורחים מקבלים מענק מהאיחוד האירופי למימון שהייתם. לא ניתנת תמיכה בניידות למטרות מחקר. עם זאת, ניתן לבצע פעילות מחקרים במהלך שהות למטרות הוראה.
קולות קוראים רלוונטיים יפורסמו על ידי רכזת בינלאומיות לאורך כל השנה האקדמית. חבר סגל המעוניין להגיש הצעה במסגרת קול קורא חיצוני, יכול להיעזר ברכזת בינלאומיות על מנת לאסוף את כלל המסמכים והחתימות הדרושים.
ניידות סגל אקדמי וסטודנטים, מאפשרת חשיפה לתרבויות חדשות ולשיטות לימוד שונות ומגוונות, מגדילה את החשיפה של חברי הסגל לשיטות פדגוגיות חדשות, מקדמת מגוון ומפתחת כישורים מקצועיים בקרב הסטודנטים, ומאפשרת חיזוק קשרים והרחבת רשת נטוורקינג חשובה. אנו מעודדים חברי סגל להזמין עמיתים ואורחים לביקורים קצרים במכללה לצורכי הוראה. חילופין מסוג זה הם אבני הבניין לשיתופי פעולה אקדמיים ארוכי טווח. על ידי שילוב של אורחים מחו"ל בתוכנית הלימודים אנו מעשירים את תכנית הלימודים, מעניקים לסטודנטים חוויה של התנסות בינלאומית ומפתחים כישורי הוראה גלובליים.
תנאי מימון
במסגרת ההצעה למימון, אשר תוגש לדיקאן, פרט חבר הסגל המארח את הפרטים הבאים:
- תאריכי הביקור ותוכנו
- במידה ומדובר במרצה אורח יציין המארח את מספר שעות הוראה, אשר יינתנו על ידי האורח במהלך הביקור (ההוראה יכולה להיות פרונטלית, קורס מרוכז או סדנה)*
- במידה ומדובר בסטודנטים המגיעים למכללה, יציין המארח באילו קורסים ישתתפו וכמה שעות ילמדו במשותף עם הסטודנטים של המכללה.
*מספר שעות ההוראה המינימאלי, שעל מרצה אורח לתת במהלך ביקורו, יוגדר בקול הקורה של אותה השנה, בהתאם לאורך הביקור. לחילופין, המכללה מממנת ביקורי גומלין לפרק זמן של עד 5 ימים, למטרת חיזוק הקשרים ובנייה של פרויקט הוראה מקוון, שיתקיים בהמשך אותה השנה, או בשנה אקדמית עוקבת. על הפרויקט המקוון לערב סטודנטים משני המוסדות, ולכלול סדרה של מפגשים המשלבים השתתפות אקטיבית של הסטודנטים.
איך זה עובד
לאחר אישור תקציב ההצעה ניתן להתחיל לתכנן את מועד הביקור ותוכנו מול רכזת בינלאומיות של המכללה:
- רכזת בינלאומיות תעבוד מול מדור כספים על פתיחת סעיף תקציבי ייעודי לפרויקט, אליו יועבר התקציב שאושר על יד הדיקאן, וממנו יבוצעו התשלומים עבור הפעילות.
- האורחים זכאים לאש"ל יומי + החזר דמי נסיעות
- ניתן לתאם, מול מנהלת המעונות, את שהותו/ם של האורח/ים בדירה/ות פנויה/ות במעונות הסטודנטים, בתיאום מראש.
- בסיום הביקור על המארח להגיש לרכזת בינלאומיות דו"ח הוצאות כולל קבלות מפורטות עבור אותן הוצאות.
מרצים, המעוניינים לכלול בפעילות הבינלאומית שלהם נסיעה של סטודנטים מהמכללה למוסדות בחו"ל או ביקור של סטודנטים/סגל ממוסדות שותפים בחו"ל במכללה, יכולים לפעול באחד משלוש האפיקים הבאים:
- להגיש בקשה למימון פעילות בינלאומית מתקציב המכללה
- להגיש הצעה במסגרת קול קורא חיצוני למכללה (קולות קוראים פוטנציאליים יתפרסמו על ידי רכזת בינלאומיות, וניתן להסתייע בה על מנת להשלים פרטים מנהליים לטובת מילוי הקול הקורא)
- להגיש בקשה לנסיעה לאחד המוסדות השותפים במסגרת אחד ההסכמים הבילטרליים של המכללה דרך תכנית Erasmus+.
שימו לב
- על עלויות הנסיעה לעמוד בתקרת ההחזרים לנסיעה המוגדרת על ידי החשכ"ל, כפי שמפורטת בנספח א' לטופס ההגשה
- נסיעות סגל המאושרות במסגרת פעילות בינלאומית מיועדות לליווי סטודנטים, למתן הרצאות (אשר יהיו פתוחות בצורה מקוונת לסטודנטים של המכללה) או, לאחר אישור מיוחד, לתכנון פעילות בינלאומית, (שתתקיים באופן מקוון).
- לא ניתן לממן נסיעות למטרות מחקר במסגרת תקציב בינלאומיות. נסיעות לצרכי מחקר יתואמו דרך וועדת מחקר ומנהלת תחום מחקר בלבד.
הסכמים בילטרליים דרך ארסמוס+
תוכנית ארסמוס+ מציעה לחברי סגל אקדמי ומנהלי, מענקי נסיעה אל המוסדות השותפים של המכללה, לפרק זמן של 5 ימים לצורך ביקור הוראה או הכשרה. מטרת התוכנית להעמיק את שיתופי הפעולה האקדמיים עם מוסדות בחו"ל, לשפר יכולות מקצועיות, להרחיב ולפתח קשרים עם חוקרים בחו"ל ועוד.
במסגרת התוכנית מקבלים חברי הסגל מענק חד פעמי של החזר הוצאות נסיעה ו החזר יומי (אש"ל) בסכום הנקבע מראש על ידי האיחוד האירופי ומשתנה ממוסד למוסד בהתאם למדינת היעד. על מנת לקבל את המענק יש לפנות לרכזת בינלאומיות ליצירת קשר עם המוסד המארח, ולמלא דרכה טופס Mobility Agreement_training, המפרט את תוכן הביקור, יעדי הביקור ותאריכי הביקור. על מנת לקבל את הענק, על חבר הסגל לפנות לרכזת בינלאומיות במטרה ליצור קשר עם המוסד המארח ולקבל דרכה טופס ביקור. לאחר מילוי הטופס והחתמתו על ידי מורשה חתימה מטעם המכללה, יועבר מלוא המענק הכספי מטעם האיחוד האירופי לחשבונו של חבר הסגל.
הסדרי הטיסה והלינה יעשו באופן עצמאי על ידי חבר הסגל. אני ממליצים לשמור על קבלות למקרה של צורך בבדיקה מול האיחוד האירופי. נשמח להעמיד לרשותכם מתנות קטנות וסמליות עבור המארחים שלכם לצורכי קידום ושיווק של המכללה כמקובל באירופה.
בעת חזרה מהביקור יש להעביר לרכזת בינלאומיות מסמך אישור ביקור, חתום על ידי הצד המארח (עותק של המסמך יועבר לחבר הסגל טרם הנסיעה). נוסף על כך על חבר הסגל לכתוב דו"ח על אופי ותוצאות הביקור, ולמלא טופס משוב של ארסמוס +, שישלח אליו במייל על ידי המוסד המארח
- רשאים להגיש חברי סגל אקדמי מן המניין, חברי סגל אמריטוס, עמיתי הוראה, דוקטורנטים (המקבלים שכר/מלגה).
- שימו לב! במסגרת ההסכמים הבילטרליים של ארסמוס+, אך ניתן לשלב ביקור של הוראה/הכשרה ומחקר.
להלן דוגמאות למספר שיתופי פעולה של המכללה עם מוסדות אקדמיים ברחבי העולם:
מים בקליפורניה וישראל: אתגרים ופתרונות
התוכנית הוקמה מתוך רצון לקדם שיתוף ידע בנושאים הקדורים לבעיות מים המשותפות לקליפורניה וישראל, בין עזריאלי, מכללה אקדמית להנדסה בירושלים, לבין אוניברסיטת סן דייגו. מטרותיה העיקריות של התוכנית הן:
- לבחון בעיות ואתגרים הקשורים במים ברמה גלובאלית ומקומית (הרלוונטיים לישראל וקליפורניה)
- ללמד את עקרונות האיכות והטיפול במים ובמי שפכים
- לספק כלים טכניים ורגולטוריים להבנה טובה יותר של שיקום מי שפכים
הקורס נפרש על פני 13 שבועות, במהלכם עוברים הסטודנטים 6 הרצאות, המתמקדות בתיאור אתגרים הקשורים במים, והיסודות והתיאוריות מאחורי תהליכי טיפול במים ושפכים; 4 מעבדות, המדגימות טיפולי מים ושפכים במטרה להעניק לסטודנטים ניסיון מעשי; ו-3 סיורי שטח, המאפשרים לסטודנטים להתבונן במתקני טיפול בהיקף מלא ולהיפגש עם מהנדסים ומפעילים מקומיים.
פרויקט משותף של סטודנטים מהמכללה עם סטודנטים מאוניברסיטת מ'בררה באוגנדה (Mbarara University of Science & Technology) ואוניברסיטת סן דייגו (ארה"ב)
אחד התוצרים של שיתוף הפעולה המתמשך בין המכללה לאוניברסיטת סן דייגו, שהחל ב-2018 , הנו מחקר משותף בנושא "פיתוח מערכות סינון מבוססות עץ לטיפול ביתי במי שתייה באוגנדה (ובאפריקה בכלל)". הפרויקט הניב מאמר משותף של חוקרים וסטודנטים ממכללת עזריאלי, אוניברסיטת מ'בררה ואוניברסיטת סן דייגו, ופרויקט המשך החל מיוני 2023.
פרויקט זה כולל עבודת שטח משותפת של סטודנטים משלושת המוסדות, בנושא איכות וטיפול במי שתייה ביישובי ספר באוגנדה. הפעילות, שחלקה מתבצע במדינות המוצא וחלקה באוגנדה, כוללת עבודה משותפת של קבוצת סטודנטים מעורבת, ומטרתה ניטור מי שתייה ממקורות שונים בישובים כפריים באוגנדה, ובחינת יעילות מערכת הסינון הביתית (שפותחה בחלקו הראשון של הפרויקט ופורסמה כמאמר מדעי בכתב העת Ibrahim, N. et al., Groundwater for Sustainable Development 18, 2022).
מהזווית הבינלאומית, מטרות הפרויקט הן לחשוף את הסטודנטים של המכללה למדינות אחרות, סטודנטים זרים ושיטות לימוד ומחקר בינלאומיות, כמו גם להוסיף התנסות מעשית לחלק התיאורטי של לימודי ההנדסה.
הפרויקט נמשך חודש ימים, מתוכם שבועיים בישראל ושבועיים באוגנדה.
- הפעילות בישראל כוללת עבודה מרחוק של הסטודנטים הישראלים מול מקביליהם באוגנדה ובסן דייגו ומחולקת ל (א) שבוע הכנה לנסיעה לאוגנדה, בו יתכננו הסטודנטים את עבודת השטח (תכנון המסלול, הכפרים בהם יילקחו דגימות המים, סוג הבדיקות ועוד). (ב) שבוע סיכומים לאחר החזרה מאוגנדה, בו ינותחו התוצאות, וייכתב דו"ח משותף של הסטודנטים.
- הפעילות באוגנדה תהיה משותפת לשלושת המוסדות, 3-4 סטודנטים מכל מוסד, מלווים באיש סגל מלווה, יפגשו באוגנדה ויבצעו מספר משימות תחת הכותרת הכללית של ניטור מי שתייה ויישום מערכת סינון ביתית ביישובים כפריים, כולל:
- סיור באוניברסיטת מ'בררה ועבודה במעבדות איכות המים של האוניברסיטה
- סיור במספר כפרים ואנליזה של איכות המים ממקורות מקומיים
- איסוף נתונים ממקורות מידע מקומיים על איכות המים במקומות נוספים
- בדיקת יעילות מערכת הסינון הפשוטה שפותחה בחלק הראשון של הפרויקט
- עבודה מול תושבים מקומי ים לאינטגרצייה של המערכת
פרויקט התמחות עם Institute of Engineering Design and Product Development Austria בווינה, אוסטריה
במסגרת עבודת מחקר משותפת בתחום חיכוך של סחוס ונוזל סינוביאלי בין פרופסור היתם קאסם, דיקן בית הספר להנדסה בעזריאלי, מכללה אקדמית להנדסה בירושלים, ופרופסור קארסטן גחוט (Carsten Gachot), ראש חטיבת מחקר בנושא טריבולוגיה במכון לתכנון הנדסי ופיתוח מוצר, אחת לשנה יוצאים סטודנטים של המחלקה להנדסת מכונות להתמחות של חודש ימים על מנת לקבל הכשרה בתחום הנדסת פני שטח בנושא "SURFACE TEXTURING" והשתתפות בעבודת מחקר משותפת
סדנה שיתופית בנושא תעשייה 4.0 של המכללה עם האוניברסיטה הטכנית סופיה, בולגריה
סדנה שיתופית המתמקדת ביישום טכנולוגיות מתפתחות, כמו בינה מלאכותית, IoT, ביג דאטה ועוד, במסגרת המהפכה התעשייתית הרביעית. מטרת הסדנה היא ללמד את הסטודנטים כיצד לנווט במבנים עסקיים שונים של התעשייה המודרנית הבינלאומית. הסדנה מורכבת מסדרת הרצאות המועברות על ידי חברי סגל הן מעזריאלי, המכללה האקדמית להנדסה בירושלים והן מהאוניברסיטה הטכנית בסופיה, בהשתתפות סטודנטים ומרצים משתי המדינות.
הסדנה מחולקת לשני חלקים – בחלק הראשון נוסעים חברי סגל של המחלקה להנדסת תעשייה וניהול אל האוניברסיטה הטכנית בסופיה על מנת לתת הרצאות היברידיות משותפות לסטודנטים משני המוסדות. במסגרת ביקורם הם מעבירים לסטודנטים המקומיים מעבדות ועובדים על בניית מעבדות מקבילות, שיועברו על ידי הסגל של האוניברסיטה הטכנית, בישראל. בחלק השני של הסדנה, מגיעים מרצים מהאוניברסיטה הטכנית בסופיה לביקור גומלים בישראל, ומעבירים במסגרתו מספר הרצאות מקוונות הפתוחות לסטודנטים של שני המוסדות, ולאחר מכן מעבדות ייעודיות לסטודנטים של המחלקה לתעשייה וניהול בעזריאלי.
מטרתה העיקרית של הסדנה היא לטפח שיתוף פעולה בין שני מוסדות להשכלה גבוהה ממדינות שונות, ולשפר את ההבנה של סטודנטים בטכנולוגיות תעשייתיות מודרניות שאינן נכללות בתוכנית הלימודים הרגילה שלהם. שיתוף פעולה זה יוצר הזדמנויות לפרויקטים משותפים וחילופי מומחיות בפעילויות מדעיות ומחקריות.
הסכמי Memorandum of Understanding עם מוסדות ברחבי העולם
לעזריאלי, מכללה אקדמית להנדסה בירושלים הסכמי MOU עם מספר מוסדות גדולים ברחבי העולם. במסגרת הסכמים אלו מתנהלים קשרי מחקר, ביקורי ניידות סגל למטרות הכשרה הדדית בתחום ההוראה ובניית תוכניות לימודים משותפות, ופרויקטים שמטרתם להעשיר אץ הסטודנטים של כלל הצדדים המעורבים. בין המוסדות האלו נמצאים:
- Poznan University of Technology, Poznań, Poland
- Advanced College of Engineering and Management in Nepal
- Jiangsu University of Science and Technology, China
- Lucian Blaga University of Sibiu, ROMANIA
- Handong Global University
- University of San Diego
- University of Mostar