מאמר דעה בנושא המחסור במהנדסים

מאמר דעה בנושא המחסור במהנדסים




המחסור במהנדסים, איך אומרים כיפת ברזל בסינית / ד"ר משה זילברמן

לאלו שאינם דוברים את השפה, נגלה כי פירוש צמד המילים צ'יין צ'יונג הוא כיפת ברזל. ולמה כדאי לנו לדעת סינית, כי התרחיש הוא שבעוד 20 שנה, בשנת 2035, נצטרך לרכוש את המערכות הצבאיות ההגנתיות וההתקפיות של ישראל בסין. על פניו זה נשמע היום הזוי. הרי התעשיות הטכנולוגיות-ביטחוניות הישראליות הן מהמתקדמות בעולם. הרי אנחנו יצרנו את הפתרונות המופלאים – כיפת ברזל ליירוט רקטות, מעיל רוח המציל שריונרים מפגיעות טילי נ"ט, וגם את 'מעשה מרכבה', ביצירת הטנק המתקדם מרכבה סימן 4. כולם חוד-חנית שאי-אפשר לזלזל בהם.

ולמרות כל אלה, ואף שאיני מפחית מייחודן ומנפלאות עשייתן של התעשיות הביטחוניות הישראליות, שאני אישית, בשר מבשרן, צר לי לבשר שאנו לפני נפילה מאיגרא רמא, לבירא עמיקתא. מ'צוק איתן' ונישא לתחתיות.
הסיבה העיקרית לכך אינה המוח היהודי שנחלש וגם לא בריחת המוחות לכסף הגדול בחו"ל. הסיבה היא פשוטה – הרבה פחות ישראליםם עם השכלה וידע טכנולוגי הנדסי בעוד כשני עשורים.

מאחורי כל פיתוח טכנולוגי מוצלח, ביטחוני או אזרחי עומדים המהנדסים. מהנדסי מכונות, מהנדסי תוכנה, מהנדסי אלקטרוניקה, פיזיקה ואופטיקה, מהנדסי מנועים ועוד ועוד. הם אשר מפתחים את הרעיון, בודקים היתכנות, מוצאים פתרונות לאתגרים הטכנולוגיים ומביאים אותו לידי מימוש. וכבר כעת, בישראל של 2014, מספר הסטודנטים הלומדים הנדסה, בכל התחומים, פשוט הולך ומצטמק.. יכולנו לפטור זאת במהמורה רגעית שוודאי תתאזן בקרוב, אבל עיון מעמיק בנתונים נוספים, מציב בפנינו תמונה מדאיגה עוד יותר: בקרב בני הנוער, הולכים השנתונים ומצטמצמים בכל הקשור לנערים ונערות, שיש להם גישה, רצון או פוטנציאל לעסוק בהנדסה ובטכנולוגיה. פחות בני נוער לומדים בבתי הספר מדעים מדויקים ולפיכך אינם מקבלים כלים לעסוק בתחומי ההנדסה או הטכנולוגיה המתקדמת. מחקר של מכון סאלד מצא לפני כשנה, כי רק ב-1 מכל 3 תיכונים קיימת מגמת פיזיקה וכי הסיבות להתדרדרות במספר הלומדים מדעים מדויקים הינם מיעוט מורים – פחות מאלף מורים המלמדים את המקצוע, כאשר רובם לקראת פרישה וכן אי-רצון של תלמידים להתמודד עם הקושי בחומר הנלמד ואחוז נשירה גבוה.

והנה עוד נתונים מדאיגים: אחוזי התלמידים הניגשים ל-5 יח' לימוד במקצועות המדעים המדויקים, הולכים ופוחתים מידי שנה. ההישגים של התלמידים הישראליים ביסודי ובתיכון, במקצועות אלו במבחני פיזה מהנמוכים במדינות ה- OECD וקיימים עוד ועוד נתונים, שכולם מוכיחים – לדור העתיד שלנו יש יותר רצון או יכולת להיות משפטנים או בעלי תואר במדעי הרוח, אך מצטמצם מאוד מספרם של התלמידים, שבכוחם בעתיד להיות שותפים או מובילים בתחומי ההנדסה, בכלל והטכנולוגיה הביטחונית המתקדמת, בפרט.

לאחר ההלם מקריאת נתונים אלו, חובה עלינו להבין שבדיוק משם צריך להגיע/לצמוח/לנבוע גם הפתרון. אשר יתחיל ממערכת החינוך בגיל היסודי, והעל יסודי. המדינה והמשרדים הרלוונטים צריכים להשקיע משאבים כספיים ואנושיים רבים, כבר בעת הזו, ביצירת מערך כולל, אשר ינגיש את התחומים הללו לנוער הישראלי וימזער את הרעד והשיתוק האוחז בהם למראה כל בעיה פיזיקלית, למשל. דרושה הכשרה נכונה ויצוקה היטב בגיל זה, שתביא הרבה יותר נערים ונערות, וכאלו המוכנים יותר, אל עברי שערי האקדמיה, שם יוכלו לקבל ערך מוסף ונדבך נוסף ולעיתים אף צד מעשי. כל אלו יאפשרו להם להפוך למהנדסים מובילים בתחומם ולדור ההמשך ראוי לדור המהנדסים המצוין הקיים בתעשיות הביטחוניות הישראליות כבר כעת, ויתרה מזו למהנדסים מובילים ופורצי הדרך מול האתגרים הביטחוניים העתידיים.

את המילה האחרונה בתחום הטאבלטים או את הסמארטפון המתקדם הבא – תמיד נוכל לייבא בשקט מסין. אבל למרות שאנו מתפללים ומקווים שהשלום יבוא במהרה, רק למקרה שלא כך יהיה – כדאי שאת הפיתוחים ההנדסיים והטכנולוגיים בשדה המערכה – נשאיר בידיים הבטוחות והמיומנות שלנו? .

ד"ר משה זילברמן, ראש המחלקה להנדסת מכונות בעזריאלי – מכללה אקדמית ללימודי הנדסה בירושלים ובעברו בכיר בתעשייה האויירית לישראל.

>> לחצו לקריאת הכתבה באתר "גלובס"

כיפת ברזל הנדסית, מאמר דעה - ד"ר משה זילברמן, ראש המחלקה להנדסת מכונות

מוזמנים להתייעץ איתנו