ראש המחלקה להנדסת מכונות
הי,
אני ד"ר ויטלי חסלבסקי, ראש המחלקה להנדסת מכונות בעזריאלי מכללה אקדמית ללימודי הנדסה.
אני שמח על ההתעניינות שלך בלימודי הנדסת מכונות. ריכזנו לך כאן את כל המידע על הלימודים אצלנו במחלקה, כדי לאפשר לך לקבל תמונה מלאה ולבחור את הבחירה הנכונה בשבילך.
הנדסת מכונות – הציר של פיתוח וייצור מוצרים
התעשייה הטכנולוגית המודרנית עוסקת בפיתוח וייצור מוצרים שדורשים, לא פעם, ידע והבנה בתחומים נרחבים.
מערכות ייצור מייצרות מגוון מוצרים שונים בגודלם ובחשיבותם: ממכשירים וציוד ביתי,
דרך מכשור רפואי או מערכות מיזוג אוויר ועד לכלי רכב וכלי תעופה.
מהנדסי מכונות הם אלה שמובילים את תהליכי התכנון, המחקר והפיתוח, ובמרבית המקרים גם מפקחים על תהליך הייצור של אותן מערכות.
לימודי הנדסת מכונות בעזריאלי יכשירו אתכם להתמודד עם מטלות הנדסיות מורכבות, תוך כדי שימוש בחוקים פיזיקליים קלאסיים וטכנולוגיות מודרניות לפתרון והצגת תוצאות.
לימודי הנדסת מכונות – בסיס טוב לעתיד
אם אתם בעלי תחומי עניין רבים ועדיין מתלבטים לגבי תחום לימוד ספציפי, לימודי הנדסת מכונות היא התחלה טובה. החשיפה למגוון תחומים, הידע והכלים שתרכשו במחלקה להנדסת מכונות, יתנו לכם את הבסיס להתמחות נוספת כמו אווירונאוטיקה, רובוטיקה, הנדסת מחשבים, הנדסת חומרים והנדסה ביו-רפואית).
החשיפה לתחומים רבים במהלך הלימודים יכולה לעזור לכם לבחור את התחום שבו תרצו להמשיך ולהתמקד.
מה כוללים לימודי הנדסת מכונות?
משך הלימוד לתואר מהנדס מכונות הוא 4 שנים.
תוכנית הלימוד כוללת את כל הנושאים שנוגעים לטכנולוגיה עילית ולמכונות משובצות מחשוב
בין נושאי הלימוד:
- תחומי הלימוד הבסיסיים – פיזיקה, מתמטיקה, מדעים תרמיים, מדעי חומרים, רובוטיקה, מכניקה חישובית ועוד
- נושאים מתקדמים – מיקרו-מערכות, ביו-מכניקה, מכטרוניקה, הנדסה אווירונאוטית ועוד
- תהליכי תכנון, מחקר, פיתוח, ייצור ותחזוקה של מערכות מכניות, זרימה ואנרגיה
לימודים אקדמיים שמחוברים לתעשיה
בעוד שהנדסת מכונות מבוססת ונעזרת בטכנולוגיות שונות, הטכנולוגיות המקיפות אותנו
משתכללות ומתרחבות בקצב מסחרר.
אנחנו במחלקת הנדסת מכונות בעזריאלי מכללה אקדמית ללימודי הנדסה, ערים לשינויים ומקפידים לעדכן באופן קבוע את תכנית הלימודים והחומר הנלמד בהתאם להתפתחויות הטכנולוגיות, המציאות המשתנה וצרכי התעשיה.
כך אנחנו יכולים לצייד אתכם בכלים הטובים ביותר שיאפשרו לכם, כבוגרים של לימודי הנדסת מכונות בעזריאלי, להשתלב בתחום העיסוק שבחרתם מיד בתום הלימודים.
תפיסה זו הובילה לכך שהמחלקה להנדסת מכונות במכללת עזריאלי נחשבת כיום לאחד מהמקומות המובילים בישראל ללימודי הנדסת מכונות, ולבוגרים שלנו יש ביקוש רב בחברות רבות ממגוון תחומים.
תכנית הלימודים בהנדסת מכונות
מטרת מסלול לימודי הנדסת מכונות לתואר ראשון בעזריאלי הינו להקנות לבוגרים את היכולות והידע להשתלב בכל תחומי התעשייה והאקדמיה ברמות הגבוהות ביותר. לימודי הנדסת מכונות אורכים ארבע שנים וכוללים חשיפה לשיטות ניסוי ועיבוד נתונים מתקדמות בסביבת מעבדות משוכללת.
בשנתיים הראשונות נלמדים מקצועות הבסיס במדעים ונושאים קלאסיים בהנדסת מכונות. בשנתיים הנותרות התכנית מתמקדת בשני תחומי הליבה של ההתמחות בזרימה ואנרגיה, מוצקים וחוזק. דגש מיוחד ניתן להקניית ידע בסיסי רחב בתחומים אשר מעבר לתחומי הליבה כמו רובוטיקה ומערכות אלקטרומכניות זעירות. תכנית הלימודים מקנה את הידע והכישורים תחילה על ידי בניית בסיס תיאורטי מוצק, וחיזוק הבסיס הנ"ל על ידי מתן כלים וניסיון מעשי באמצעות מערך מעבדות וניסויים מתקדם.
בשנת הלימודים הרביעית עורכים הסטודנטים פרויקט גמר בתעשייה, בהנחיית איש סגל אקדמי מהמכללה ומהנדס מהתעשייה.
המחלקה שלנו היא היחידה המציעה לימודים אקדמיים בהנדסת מכונות בירושלים וסביבתה, והיא פועלת באופן שותף לשיתופי פעולה עם מוסדות האקדמיה הוותיקים בד בבד עם יצירת קשר פעיל עם תעשיות מתקדמות ומתפתחות.
על רשימה ארוכה ומכובדת נמנות התעשייה האווירית, רפא"ל, מנועי בית שמש, רוקר – בריטיש אירוספייס, טוטנאור, סיוון תעשיות לייזר, אקיוביט מייצרת שעונים אטומיים, טבע ואינטל. שיתופי פעולה אקדמיים עם האוניברסיטה העברית, בית חולים הדסה, הטכניון ואוניברסיטת תל אביב.
שיתופי הפעולה מאפשרים הפריה הדדית המתבטאת בין השאר בביצוע פרויקטים משותפים ובהכשרת בוגרים עם ידע וכישורים הנדרשים בתעשייה.
ייחודה של תכנית הלימודים שלנו הוא בהקניית יכולות פיתוח, ניהול ויזמות, יכולות הנדרשות ומתקבלות בברכה ע"י התעשיות והאקדמיה.
פרויקט גמר
גולת הכותרת בהכשרת מהנדסי מכונות במכללת עזריאלי ללימודי הנדסה היא פרויקט מהנדס המתבצע בשנה האחרונה ללימודים.
פרויקט מהנדס במחלקה להנדסת מכונות הינו ייחודי באופיו. כבר בשנת הלימודים השלישית מסייעת המכללה ביצירת קשר עם התעשיות, ומנחה את התלמידים להגדיר בתכנית פרויקט מהנדס מוצר ממשי אשר מחייב את התלמידים להתמודד עם כל השלבים של חיי פרויקט בתעשייה. לאמור, מטריצת העדפות לקוח, בניית עץ מוצר, תכנון לוח זמנים, מודל עלות, תכנית בקרה וניהול סיכונים, ניהול רכש ואיכות מוצר וניסויי הוכחה וקבלה. פרויקט מהנדס משלב את לימודי התלמידים בתחומי המדעים הבסיסיים, מקצועות ההנדסה המכנית ומעבדות הניסוי המשוכללות בתחומי ניסוי ומדידה, מוצקים, פני שטח (טריבולוגיה), אנרגיה, זרימה ואווירודינמיקה.
מגוון הפרויקטים הרחב שבוצעו במחלקה להנדסת מכונות שכלל בין השאר: ציוד רפואי מתקדם, גיטרה לבעל מוגבלות תפקוד ביד אחת, רובוט תת מימי, רובוט תת קרקעי, כלי טיס אוטונומיים, טורבינות רוח ומערכות ייצור אוטומטיות מעיד על יכולת הבחירה הבלתי מוגבלת של הבוגרים לנווט את מסלול ההתמחות שלהם מעבר למסלולי הליבה של המחלקה.
לפירוט תכנית הלימודים – לחץ כאן
פרויקטי גמר של סטודנטים במחלקה:
רובוט תת ימי
מנהרת רוח ייחודית (מוצגת במוזיאון המדע ירושלים)
כמהנדסי מכונות, בוגרי לימודי הנדסת מכונות לתואר ראשון בעזריאלי, תהיו בעלי הכשרה וידע במערכות אנרגיה, זרימה ואווירודינמיקה, מוצקים, מערכות מכניות ומיקרו מערכות אלקטרו-מכניות.
הידע, הכלים והניסיון המעשי שתרכשו יאפשרו לכם לעסוק במערכות טכנולוגיות מתוחכמות במגוון רחב של יישומים ותחומים: מערכות צבאיות, רפואיות, אלקטרוניות, תקשורתיות, תעשיות כלי תעבורה ועוד.
הנדסת מכונות הוא תחום מבוקש בתעשייה מזה שנים, ולמהנדסי מכונות נפתחות
מדי יום אפשרויות רבות בייזום וניהול פרויקטים בתחומי הפיתוח והמחקר ההנדסי והטכנולוגי.
בוגרי המחלקה שלנו משתלבים היטב במגוון תחומים בתעשייה הטכנולוגית מחברות היי-טק ועד מפעלי ייצור מפותחים.
עבור בעלי תעודת בגרות ישראלית
* ממוצע בגרות משוקלל 90 ומעלה
* בחינת בגרות במתמטיקה-5 יח"ל – ציון 70, 4 יח"ל – ציון 80
* בחינת בגרות באנגלית –5 יח"ל – ציון 65, 4 יח"ל – ציון 70
* ציון פסיכומטרי/תיל בדגש כמותי- 550
* ציון כמותי בפסיכומטרי/תיל-100
* רמה 3 באנגלית
עבור בוגרי מכינות קדם אקדמיות (יש לעמוד בכל התנאים):
* מתמטיקה- 70
* אנגלית- 70
* פיזיקה- 70
* כתיבה מדעית- 70
* ציון פסיכומטרי/תיל בדגש כמותי- 550
* ציון כמותי בפסיכומטרי/תיל-100
* רמה 3 באנגלית
* רמת עברית מבחן יעל- 100 לפחות
איתי שטראוס
מאז שאני זוכר את עצמי תמיד אהבתי לפרק ולבנות דברים ולהבין איך מערכות פועלות, מה שגרם לי לחשוב שאולי יום אחד ארצה להיות מהנדס. עם זאת, בתיכון לא אהבתי ללמוד, לא השקעתי בכלל והעברתי 4 שנים בלי ללמוד יותר מידי. במיוחד שעממו אותי מקצועות הליבה כמו מתמטיקה ופיזיקה ועוד. האווירה הזו שנוצרה סביבי בתיכון גרמה לי להאמין שלא אגיע רחוק.
אחרי התיכון כשעוד גרתי בארה"ב ניסיתי להתקבל לכמה אוניברסיטאות, ללא הצלחה, והחלטתי לעלות לישראל כדי לשרת בצבא. כשהשתחררתי מהצבא התחלתי לחשוב מה הלאה, והחלטתי שבכל זאת אנסה לעשות משהו עם עצמי ולרכוש השכלה גבוהה: נרשמתי למכינה קדם אקדמית, ששם בפעם הראשונה בחיי, באמת למדתי מתמטיקה ופיזיקה ברמה גבוהה ורק אז התברר לי שכן יש לי סיכוי להצליח באקדמיה ואפילו נהניתי מהלימודים.
כשקיבלתי את המכתב קבלה ללימודי הנדסת מכונות במכללת עזריאלי התרגשתי נורא.
למרות חששותיי שלא אסיים את התואר הקשה הזה, בכל פעם שנתקלתי בבעיה קיבלתי עזרה וסיוע מגורמים שונים במכללה, המרצים, מדור סטודנטים וחברים. בשנה השלישית שלי לתואר נפתח במכללה מאיץ הסטארטאפים AtoBe. מתוך סקרנות ורצון ללמוד על עולם היזמות נרשמתי למיונים ולהפתעתי התקבלתי לתכנית, כאשר בשנה ד' כבר מצאתי את עצמי מנהל חברת סטארט-אפ עם רעיון מדהים. כ- 9 סטודנטים ממחלקות שונות במכללה ביצעו אצלנו את פרויקט הגמר שלהם. את פרויקט הגמר שלי גם שילבתי בתוך הסטארט-אפ שלימים הביא להקמת חברה (Airscort Ltd.) אשר צברה מאז הישגים מרשימים.
אני כל כך שמח שבחרתי ללמוד במכללת עזריאלי ללימודי הנדסה שפתחה בפני את הדלת לתעשייה בצורה מיוחדת ואפשרה לי להכיר ולהיכנס לעולם ההנדסה והיזמות. אני מאד מרוצה מהמקום בו אני נמצא היום.
ריכזנו עבורכם תשובות לשאלות שאולי שאלתם את עצמכם לגבי לימודי הנדסת מכונות לתואר ראשון .B.Sc
1. האם תואר בהנדסת מכונות מתאים לעבודה בתעשיית הרכב?
בוודאי. בהנדסת מכונות תלמדו לתכנן ולייצר מכונות מהבסיס, כולל גם בתעשיית הרכב. תוכנית הלימוד שלנו כוללת מגוון תחומים רחב, כדי לאפשר לבוגרים שלנו לבחור את הכיוונים המתאימים להם.
ספציפית לתעשיית הרכב, בכל שנה מתבצע במחלקה לפחות פרויקט מהנדס אחד בתחום הנדסת הרכב.
2. כמה התמחויות קיימות במחלקה?
במחלקה להנדסת מכונות אימצנו את הגישה הקלאסית של מתן השכלה רחבה במקצועות הליבה של הנדסה מכנית – זרימה ואנרגיה, מוצקים וחוזק.
כבעלי תואר מהנדס מכונות של המכללה תהיו מוכרים ע"י רשם המהנדסים במשרד המסחר והכלכלה. ההכרה הרחבה הזאת תאפשר לכם להיות אחראים לכל מערכת שפיתחתם ויצרתם, מבלי להיות מוגבלים להתמחות כזו או אחרת.
3. מה הביקוש לבוגרי הנדסת מכונות של המכללה?
עד היום, הבוגרים שסיימו את לימודי הנדסת מכונות לתואר ראשון השתלבו ללא קושי במקומות עבודה. סגל ההוראה כולל אנשי תעשייה ותיקים ומוכרים שישמחו לכוון, לחבר ולסייע במידת הצורך.
אנחנו מכוונים גבוה והמטרה שלנו היא שהבוגרים שלנו יהיו הבחירה הראשונה של התעשייה בכלל, ובירושלים בפרט.
כחלק מהתפיסה הזו אנחנו מכשירים את הסטודנטים להיות מובילים במקומות העבודה בתחומי הפיתוח וניהול תכניות.
4. מה מידת היחס האישי במחלקה?
אנחנו גאים להעניק לכם הסטודנטים סביבת לימודים מתקדמת ואיכותית ועם זאת נעימה ואישית. אצלנו אף סטודנט לא נשאר מאחור ונעשה כל מה שנדרש, ברמה אקדמית ואישית, כדי להביא כל אחד מכם לקו הסיום של התואר.
אנשי הסגל יעמדו לרשותכם ולא יחסכו במאמץ כדי שתעמדו בדרישות האקדמיות הגבוהות.
מיד עם תחילת הלימודים תהיו במעקב קבוע ובמידת הצורך תקבלו ליווי אישי במטרה לשפר את יכולותיכם והישגיכם.
5. האם כל אחד יכול ללמוד אצלכם?
המטרה שלנו היא להיות הבחירה הראשונה עבור תלמידי הנדסה. אנחנו לא מהססים לקבל תלמידים שהישגיהם בעבר היו מוגבלים מסיבות אישיות, כל עוד הם עומדים בדרישות הסף של המועצה להשכלה גבוהה.
הסגל משקיע כל מאמץ כדי לחבר ולהביא למכנה משותף גבוה בין כל הסטודנטים, מבלי להתפשר על רמה אקדמית גבוהה.
המחסור במהנדסים, איך אומרים כיפת ברזל בסינית / ד"ר משה זילברמן
לאלו שאינם דוברים את השפה, נגלה כי פירוש צמד המילים צ'יין צ'יונג הוא כיפת ברזל. ולמה כדאי לנו לדעת סינית, כי התרחיש הוא שבעוד 20 שנה, בשנת 2035, נצטרך לרכוש את המערכות הצבאיות ההגנתיות וההתקפיות של ישראל בסין. על פניו זה נשמע היום הזוי. הרי התעשיות הטכנולוגיות-ביטחוניות הישראליות הן מהמתקדמות בעולם. הרי אנחנו יצרנו את הפתרונות המופלאים – כיפת ברזל ליירוט רקטות, מעיל רוח המציל שריונרים מפגיעות טילי נ"ט, וגם את 'מעשה מרכבה', ביצירת הטנק המתקדם מרכבה סימן 4. כולם חוד-חנית שאי-אפשר לזלזל בהם.
ולמרות כל אלה, ואף שאיני מפחית מייחודן ומנפלאות עשייתן של התעשיות הביטחוניות הישראליות, שאני אישית, בשר מבשרן, צר לי לבשר שאנו לפני נפילה מאיגרא רמא, לבירא עמיקתא. מ'צוק איתן' ונישא לתחתיות.
הסיבה העיקרית לכך אינה המוח היהודי שנחלש וגם לא בריחת המוחות לכסף הגדול בחו"ל. הסיבה היא פשוטה – הרבה פחות ישראליםם עם השכלה וידע טכנולוגי הנדסי בעוד כשני עשורים.
מאחורי כל פיתוח טכנולוגי מוצלח, ביטחוני או אזרחי עומדים המהנדסים. מהנדסי מכונות, מהנדסי תוכנה, מהנדסי אלקטרוניקה, פיזיקה ואופטיקה, מהנדסי מנועים ועוד ועוד. הם אשר מפתחים את הרעיון, בודקים היתכנות, מוצאים פתרונות לאתגרים הטכנולוגיים ומביאים אותו לידי מימוש. וכבר כעת, בישראל של 2014, מספר הסטודנטים הלומדים הנדסה, בכל התחומים, פשוט הולך ומצטמק.. יכולנו לפטור זאת במהמורה רגעית שוודאי תתאזן בקרוב, אבל עיון מעמיק בנתונים נוספים, מציב בפנינו תמונה מדאיגה עוד יותר: בקרב בני הנוער, הולכים השנתונים ומצטמצמים בכל הקשור לנערים ונערות, שיש להם גישה, רצון או פוטנציאל לעסוק בהנדסה ובטכנולוגיה. פחות בני נוער לומדים בבתי הספר מדעים מדויקים ולפיכך אינם מקבלים כלים לעסוק בתחומי ההנדסה או הטכנולוגיה המתקדמת. מחקר של מכון סאלד מצא לפני כשנה, כי רק ב-1 מכל 3 תיכונים קיימת מגמת פיזיקה וכי הסיבות להתדרדרות במספר הלומדים מדעים מדויקים הינם מיעוט מורים – פחות מאלף מורים המלמדים את המקצוע, כאשר רובם לקראת פרישה וכן אי-רצון של תלמידים להתמודד עם הקושי בחומר הנלמד ואחוז נשירה גבוה.
והנה עוד נתונים מדאיגים: אחוזי התלמידים הניגשים ל-5 יח' לימוד במקצועות המדעים המדויקים, הולכים ופוחתים מידי שנה. ההישגים של התלמידים הישראליים ביסודי ובתיכון, במקצועות אלו במבחני פיזה מהנמוכים במדינות ה- OECD וקיימים עוד ועוד נתונים, שכולם מוכיחים – לדור העתיד שלנו יש יותר רצון או יכולת להיות משפטנים או בעלי תואר במדעי הרוח, אך מצטמצם מאוד מספרם של התלמידים, שבכוחם בעתיד להיות שותפים או מובילים בתחומי ההנדסה, בכלל והטכנולוגיה הביטחונית המתקדמת, בפרט.
לאחר ההלם מקריאת נתונים אלו, חובה עלינו להבין שבדיוק משם צריך להגיע/לצמוח/לנבוע גם הפתרון. אשר יתחיל ממערכת החינוך בגיל היסודי, והעל יסודי. המדינה והמשרדים הרלוונטים צריכים להשקיע משאבים כספיים ואנושיים רבים, כבר בעת הזו, ביצירת מערך כולל, אשר ינגיש את התחומים הללו לנוער הישראלי וימזער את הרעד והשיתוק האוחז בהם למראה כל בעיה פיזיקלית, למשל. דרושה הכשרה נכונה ויצוקה היטב בגיל זה, שתביא הרבה יותר נערים ונערות, וכאלו המוכנים יותר, אל עברי שערי האקדמיה, שם יוכלו לקבל ערך מוסף ונדבך נוסף ולעיתים אף צד מעשי. כל אלו יאפשרו להם להפוך למהנדסים מובילים בתחומם ולדור ההמשך ראוי לדור המהנדסים המצוין הקיים בתעשיות הביטחוניות הישראליות כבר כעת, ויתרה מזו למהנדסים מובילים ופורצי הדרך מול האתגרים הביטחוניים העתידיים.
את המילה האחרונה בתחום הטאבלטים או את הסמארטפון המתקדם הבא – תמיד נוכל לייבא בשקט מסין. אבל למרות שאנו מתפללים ומקווים שהשלום יבוא במהרה, רק למקרה שלא כך יהיה – כדאי שאת הפיתוחים ההנדסיים והטכנולוגיים בשדה המערכה – נשאיר בידיים הבטוחות והמיומנות שלנו? .
ד"ר משה זילברמן, חבר המחלקה להנדסת מכונות בעזריאלי – מכללה אקדמית להנדסה ירושלים ובעברו בכיר בתעשייה האויירית לישראל.
מעבדות הוראה של המחלקה להנדסת מכונות
מעבדת הוראה בתחום מוצקים וחוזק חומרים
פרופ' היתם קאסם
המעבדה מיועדת לסטודנטים שנה ג' במטרה ליישם את החומר התיאורטי שנלמד בתחום סטטיקה וחוזק חומרים, ולעודד פיתוח חשיבה הנדסית ויצירתית. זאת, באמצעות ביצוע ניסויים ובדיקות לניתוח התכונות המכניות, וההתנהגות של חומרים הנדסיים תחת תנאי העמסה ולחצים שונים.
המעבדה ממלאת תפקיד מכריע בחקר חומרים, בקרת איכות ופיתוח של מבנים ורכיבים בטוחים ואמינים בתעשיות שונות.
במעבדה מספר עמדות ניסוי. אפיון ובדיקת חומרים הנדסיים במתקנים אלה משמשים לקביעת תכונות מכניות כגון מודול אלסטיות, מודול גזירה, מאמץ כניעה, התארכות סופית עד לשבר, קשיות, התעייפות החומר ועוד.
בין עמדות הניסוי במעבדה:
- מתקן מתיחה/לחיצה
- מתקן כפיפה/גזירה
- קשיות חומרים
- פיתול מוטות
- נגיפה ואנרגיה לשבר
- מאמצים משולבים פיתול וכפיפה
- קריסה של עמודים וקורות
- מאמצים במכלי לחץ
- התעייפות חומרים בהעמסה מחזורית
- מסבכים ושיטות אנרגיה
- בדיקות לא הורסות בשיטות חלקיקים מגנטיים
- אולטרסאונד
- ועוד
מעבדת הוראה בתחום מכניקה ניסויית
ד"ר פנחס דורון
המעבדה מיועדת לסטודנטים שנה ג' במטרה להרחיב את הלמידה וההתנסות מקורסים קודמים בתורת המדידות ומעבדת מדידות.
עיקר הקורס עוסק בהכרה והבנה של מערכות ניסוי לתחומים שונים של עיסוקי מהנדס מכונות, תוך התייחסות מיוחדת לתגובה הדינמית, בדגש על תגובת מערכות מסדר שני.
במעבדה תכירו עקרונות רלוונטיים לפרמטרים הנמדדים, אמצעי מדידה, מאפייניהם וצורת התגובה של המכשירים בתנאים שונים, וכן עקרונות כיול.
המעבדה כוללת עמדות ניסוי למדידות לחץ, וספיקה נפחית של מים וטמפרטורה.
עמדות ניסוי נוספות לעיבור וגשר ויטסטון, שינויי לחץ דינמיים וספיקה מסית
נבנות ע"י הסטודנטים במסגרת פרויקטי (PBL Project Based Learning).